اهمیت کاشت، داشت و برداشت زعفران
زعفران با نام علمی Crocus Sativus از جمله محصولات صادراتی کشاورزی ایران است، که در وضعیت اقتصادی و اجتماعی زعفران کاران که عمدتا جزء مناطق خشک و کمباران است، تاثیر قابل توجهی دارد. کشت زعفران فرصت مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است . امروزه زعفران در پخت و پز، قنادی، نوشابه سازی و صنایع دارویی کاربرد فراوانی دارد و به تازگی به دلیل خاصیت ضد سرطانی اهمیت این گیاه دو چندان شده است.
عواملی که باعث کشت این گیاه استراتژیک گردیده عبارتند از:
- نیاز به آب کم در مراحلکاشت ، داشت و برداشت زعفران
مهمترین عامل گسترش و توسعه این گیاه در مناطق خشک و کم آب، نیاز کم این گیاه به آب آبیاری است. حداکثر نیاز آبی این گیاه حدود ۶ هزار متر مکعب می باشد. نکته مهم و قابل تامل این که این گیاه زمانی به آب نیاز دارد که سایر گیاهان زراعی نیاز به آب نداشته یا اینکه، کمتر به آب آبیاری نیاز دارند. نیاز آبی این گیاه از حدود نیمه مهرماه شروع و تا حدود نیمه اردیبهشت ماه ادامه دارد.
- ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت
با توجه به اینکه عملیات کاشت، داشت، برداشت زعفران با نیروی انسانی انجام می گیرد و تقریبا ادوات خاصی بکار نمی رود، هر هکتار زعفران کاری جهت امر کاشت، داشت و برداشت و جداسازی کلاله از سایر اجزاء گل به ۲۷۰ نفر روز کار نیاز دارد. با توجه به اینکه هر ۲۰۰ نفر روز کار در سال یک شغل دائم ایجاد می نماید، در وضع موجود هر هکتار زعفران بیش از یک نفر اشتغال زایی دارد. از طرفی نظر به اینکه داشت و برداشت زعفران کار سخت و طاقت فرسایی نمی باشد، تقریبا تمام اعضای خانوار کشاورز می توانند در امر کاشت، داشت و برداشت و جداسازی کلاله کمک نمایند.
اهمیت بستهبندی و فرآوری زعفران
امروزه صادرات غیرنفتی یک ضرورت محسوب میشود، زیرا درآمدهای ارزی را افزایش میدهد. زعفران جزء محصولات کشاورزی ارزشمند است و جایگاه منحصر به فردی در جهان دارد. سطح زیر کشت آن در ایران حدود 42000 هکتار است. سهم صادرات زعفران نسبت به کل صادرات غیرنفتی و صادرات کالاهای کشاورزی سنتی بالاست و تغییرات مثبت فزایندهای در سالهای اخیر داشته است. روند رو به رشد سهم صادرات زعفران از یک سو و درآمدزایی و کارآفرینی برای روستاییان کشور از سوی دیگر لزوم توجه به این محصول را دوچندان میکند.
امروزه شرایط حاکم بر بازار و عوامل پرشمار دیگر نشان از اهمیت رو به رشد بستهبندی بهعنوان یک ابزار بازاریابی قدرتمند دارد. رشد و گسترش شبکه پخش در بیشتر کشورهای دنیا (از جمله ایران) باعث شده است که نقش بستهبندی بهعنوان فروشنده خاموش بسیار پررنگتر از قبل شود. بستهبندی یک فرصت نهایی به تولیدکنندگان میدهد تا بتوانند نظر مشتریان احتمالی را پیش از برگزیدن تصمیم نهایی، جلب کنند. بستهبندی یک محرک اولیهی قوی در ارتباط با بسیاری از تصمیمهای خرید در محصولات غذایی است. از طرفی نبود شرایط مناسب برای ساخت نام تجاری و در نتیجه صدور زعفران فلهای به دیگر کشورها، باعث میشود که زعفران با کیفیت ایرانی از کشور خارج شود و با بستهبندی دوباره زعفران با نام تجاری دیگر در کشور مقصد، ارزشافزوده صادراتی این محصول نصیب این کشورها خواهد شد. از طرفی نبود برند مناسب باعث از دست رفتن بازار کشورهای هدف و ناشناخته ماندن نام و علامت تجاری میشود. مجموع عوامل ذکر شده اهمیت بستهبندی مناسب زعفران را آشکار میسازد.