مقدمات ساخت و راهاندازی فروشگاه اینترنتی
قبل از شروع به ساخت فروشگاه اینترنتی، ابتدا باید مقدمات آن را فراهم نماییم. انتخاب نام دامنه، خرید هاست و تهیه یک سیستم فروشگاهساز مناسب، هر سه از ملزومات و مقدمات راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی هستند. اما نام دامنه، هاست و سیستم فروشگاهساز چیست؟ چه کاربردی در وبسایت فروشگاهی ما دارند؟!
۱– ثبت نام دامنه
وقتی تصمیم به طراحی سایت میگیرید، یکی از اولین کلمههایی که به گوشتان خواهد خورد، دامنه است. دامنه یا دامین اسمی است که کاربران را به وبسایت شما منتقل میکند. نام دامنه سایت شما، دقیقاً همان عنوانی است که بر سردر یک فروشگاه میبینید. دامنهها شامل دو قسمت هستند:
الف) نام دامنه: نامی که برای سایتتان انتخاب میکنید.
ب) پسوند: پسوندی که کنار نام دامنه قرار میگیرد.
برای مثال، پسوند ir. که نشان دهنده ایرانی بودن سایت شماست یا پسوند com. که مخفف commerce است و معمولا نشان دهنده سایتهای تجاری و بینالمللی است.
۲– تهیه هاست
برای اینکه در فروشگاه خود بتوانید محصولاتتان را معرفی کنید باید از عکس، متن، ویدئو و… استفاده کنید. با ذخیره کردن تمام این اطلاعات در یک فضای اینترنتی، کاربران و مشتریان هر زمانی که بخواهند، میتوانند با وارد کردن آدرس وبسایت شما، از سایت شما بازدید کنند. به این فضای اینترنتی برای ذخیره اطلاعات سایت، هاست یا فضای میزبانی میگوییم.
۳– انتخاب یک سیستمِ مدیریتِ محتوای مناسب
سیستمِ مدیریتِ محتوا (CMS)، همان سیستمی است که با کمک آن میتوانید محتوای وبسایتتان را مدیریت کنید. اما چگونه؟!
فرض کنید که یک سایت یا فروشگاه اینترنتی دارید و میخواهید عکس، متن، ویدئو، موسیقی، لینک، محصول و… در آن بگذارید. سیستم مدیریت محتوا به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به سادگی و بدون داشتن دانش برنامهنویسی و یا نوشتن صدها خط کد پیچیده، محتواهای مورد نظرتان را در سایت بارگذاری و آنها را مدیریت کنید.
در اصل اگر سیستم مدیریت محتوای سایت یا CMS نبود، شما مجبور بودید برای قرار دادن یک ویدئوی ساده در وبسایتتان با زبانهای مختلفی کد بنویسید، صفحۀ جدید طراحی کنید، این کدها را بارگذاری کنید، خطاگیری کنید و کلی دردسر دیگر که هر آن ممکن است گریبانتان را بگیرد! بنابراین برای راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی و شروع خرید و فروش آنلاین محصولات در آن، نیاز به یک سیستم سایتساز یا CMS دارید که آن را روی هاستی که تهیه کردهاید، نصب کنید.
مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی
تا اینجا که دانستیم ملزومات و مقدمات ساخت یک فروشگاه اینترنتی چیست؟ و با مفاهیم هریک از آنها آشنا شدیم؛ وقت آن رسیده تا ساخت فروشگاه اینترنتی خود را شروع کنیم و رویای راهاندازی کسب و کارمان را محقق سازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا هریک از مراحل ساخت و راهاندازی یک فروشگاه آنلاین را به شما آموزش دهیم.
۱– انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی
برای اینکه مشتریان بتوانند از فروشگاه اینترنتی شما بازید و خرید نمایند، نیاز به یک آدرس اینترنتی یا همان دامنه دارید. دامنهها با پسوندها و قیمتهای مختلفی ارائه میشوند. دامنههای IR. ملی و متعلق به ایران هستند و نسبت به دامنههای بینالمللی مانند COM. قیمت بسیار پایینتری دارند. در انتخاب نام دامنه برای فروشگاه اینترنتی خود توجه داشته باشید که:
- این نام به راحتی در ذهن مخاطب برای بازدیدهای بعدی از فروشگاه باقی بماند تا ضمن جذب مشتریان جدید، بتوانید مشتریان قبلی خود را نیز حفظ کنید.
- در نام دامنه خود از کاراکترهای خط تیره و عدد کمتر استفاده کنید و حتی الامکان نام دامنه همان نام فروشگاه شما باشد.
- در انتخاب نام دامنه فروشگاه، از نامی استفاده کنید که دو کاراکتر همسان پشت سر هم نباشد.
فرآیند ثبت دامنه بسیار ساده است و در ۲ مرحله انجام میشود:
الف) اطمینان از موجود بودن دامنۀ مورد نظر
هر آدرس اینترنتی یا همان دامین، متعلق به یک نفر است. بنابراین قبل از ثبت دامنه، باید دامنه مد نظر خود را بررسی کنید تا از خالی بودن آن مطمئن شوید.
ب) ثبت دامنۀ مد نظر
پس از اطمینان از خالی بودن دامنه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دامنه را از طریق یکی از شرکتهای ارائهدهندۀ خدمات ثبت و تمدید دامنه خریداری کنید و توجه داشته باشید برای ثبت دامنه ir، ملزم به ارائه مدارک شناسایی خواهید بود.
۲– خرید هاست مناسب
قبل از اقدام به خرید هاست ابتدا باید با دو اصطلاح فضای هاست (Disk Space) و پهنای باند (Bandwidth) آشنا شوید تا در بررسیهای خود برای خرید یک هاست مناسب دچار اشتباه و سردرگمی نشوید.
الف) فضای هاست (Disk Space):
به حجمی که در اختیار شما قرار میگیرد تا بتوانید فایلهای سایت، ایمیلها و… را روی آن آپلود نمایید، فضای هاست گفته می شود. فضای هاست مانند حجم هارد دیسک کامپیوتر یا کارت حافظه موبایل شماست و هر چقدر حجم بیشتری داشته باشد، اطلاعات بیشتری را میتوانید روی آن ذخیره نمایید.
ب) پهنای باند (Bandwidth):
پهنای باند را میتوان به ترافیک در یک چهارراه تشبیه کرد. هرچه در این چهارراه ترافیک کمتری باشد، کاربران سریعتر میتوانند سایت شما را باز کنند. بنابراین اگر میخواهید چند کاربر به صورت همزمان محتوای سایت شما را مشاهده کنند و مشکلی از بابت دیدن محتوای سایت نداشته باشند، باید پهنای باند شما زیاد باشد تا ترافیک بازدیدکنندگان روی سرعت سایت شما تاثیری نداشته باشد.
ویژگیهای یک هاست خوب:
تهیه یک هاست مناسب برای وبسایت، بسیار اهمیت دارد. چراکه اگر هاست قدرت کافی برای پردازش اطلاعات سایت و پاسخ دهی به هزاران کاربر که در حال مشاهده محصولات و خرید از فروشگاه شما هستند را نداشته باشد، با عدم رضایت و از دست دادن مشتری روبهرو خواهید شد. بنابراین یک هاست خوب باید:
- همیشه در دسترس کاربران باشد و نباید دائما قطعی داشته باشد.
- باید پرسرعت باشد تا کاربران بدون معطلی از سایت شما بازدید کنند.
- باید امنیت داشته باشد و در مقابل حملات اینترنتی مقاوم باشد.
- هزینه استفاده از هاست باید برای شما مناسب و اقتصادی باشد.
- باید پشتیبانی خوب و دائمی داشته باشد.
- باید امکان پشتیبانگیری یا Backup را داشته باشد.
۳– انتخاب سیستم فروشگاهساز مناسب
فروشگاهساز، سیستمی است که به کمک آن میتوانید یک فروشگاه شبانه روزی در بستر وب برای خود ایجاد کنید، آن را مدیریت کنید و هر محصولی که بخواهید در آن بفروشید. فروشگاهسازها به نوعی سیستم مدیریت محتوا یا CMS نیز محسوب میشوند. CMSها به دوستۀ اشتراکی (SAAS) و متن باز (Open Source) تقسیم میشوند.
الف) سیستم مدیریت محتوای متن باز یا Open Source
کد باز، متن باز یا اُپن سورس یعنی اینکه شما میتوانیدبه کدهای سیستم دسترسی پیدا کنید و آن را تغییر دهید. وقتی که به کدها دسترسی داشته باشید، خودتان یا برنامهنویسی که استخدام میکنید، میتوانید تغییرات دلخواهتان را در ظاهر و باطن سایت ایجاد کنید و خطاهای آن را برطرف کنید.
ب) سیستم مدیریت محتوای SAAS
سیستمهای SAAS، امکانات سیستمهای متن باز را دارند، منتها با این تفاوت که به کدهای آنها دسترسی ندارید و باید آن را از شرکتهای ارائهدهندۀ سیستم مدیریت محتوای اشتراکی به صورت اشتراک سالیانه، ماهیانه یا بستۀ محصول خریداری کنید. سیستم فروشگاهساز پرتال، جز سیستمهای مدیریت محتوای اSAAS، محسوب میشود.
با خرید بستههای سایتساز پرتال، دیگر دغدغه خرید هاست و دامنه را ندارید؛ چون همۀ اینها را در یک بسته و باهم دریافت میکنید. چه چیزی بهتر از این؟!
تا اینجا که با سه مرحله از اصلیترین مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی آشنا شدید و دانستید با استفاده از سیستمهای فروشگاهساز میتوانید وبسایت فروشگاهی خود را راهاندازی کنید؛ در ادامه به چند نمونه از بهترین فروشگاه سازها اشاره خواهیم کرد، تا در نهایت با انتخابی منطقی، ساخت فروشگاه آنلاین خود را آغاز کنید.
انتخاب بهترین سیستم فروشگاهساز
انتخاب بهترین سیستم فروشگاهساز یکی از مهمترین مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی محسوب میشود. سیستمهای فروشگاهساز مختلفی برای ساخت فروشگاه اینترنتی وجود دارند که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. برخی از این سیستمها به صورت رایگان ارائه میشوند، اما برای اینکه بتوانید امکانات آنها را توسعه دهید نیاز به پرداخت هزینه برای خرید افزونه و ماژول دارید. اما برخی دیگر که به صورت پولی و با پرداخت حق اشتراک سالیانه و ماهانه عرضه میشوند. از سیستمهای معروف بازار برای ساخت فروشگاه اینترنتی و ویژگیهای آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱– ووکامرس
وردپرس از پر طرفدارترین سیستمهای سایتساز است ولی به تنهایی قابلیت فروشگاه شدن ندارد و بیشتر برای سایتهای خبری و وبلاگ نویسی حرفهای مناسب است. اما امکان ساخت فروشگاه اینترنتی را با استفاده از افزونه ووکامرس فراهم کرده است. لازم به ذکر است که ووکامرس به تنهایی یک سیستم مدیریت محتوای متن باز نیست؛ بلکه افزونهای است که روی CMS وردپرس نصب میشود و به آن یک سیستم فروشگاهی اضافه میکند.
دسترسی به امکانات اولیه در این سیستم برای ساخت سایت فروشگاهی، کاملا رایگان است. اما برای داشتن یک فروشگاه حرفهای، باید هزینههای مختلفی را برای خرید افزونه، خرید قالب فروشگاهی مناسب و استخدام یک پشتیبان برای رفع مشکلات سایت بپردازید.
ویژگیهای فروشگاهساز ووکامرس
- متاسفانه سایتساز وردپرس از کپی رایت در ایران در امان نیست.
- بسیاری از قالبها و افزونههایی که توسط مارکتهای بزرگ فارسی برای این سیستم ارائه میشوند نسخه اورجینال نیستند و بخاطر نال بودن در آینده مشکلات امنیتی بسیار زیادی برای شما ایجاد خواهند کرد.
- به دلیل محبوبیت و استفاده زیاد از آن، احتمال هک شدن سایت بالاست.
- برای استفاده از این سیستم، ناچار به استخدام یک توسعه دهنده هستید.
- هزینه پشتیبانی از این سیستم بالاست.
۲– فروشگاهساز پرستاشاپ
پرستاشاپ هم یکی از سیستمهای فروشگاهساز معروف بازار است که در مقایسه با ویژگیهای فروشگاهساز ووکامرس، انتخاب بهتری محسوب میشود. چراکه این سیستم مخصوص طراحی فروشگاه اینترنتی نوشته شده است.
ویژگیهای فروشگاهساز پرستاشاپ
- در ایران دارای نماینده رسمی و تایید شده است.
- برای دسترسی به امکانات بیشتر در فروشگاه خود، نیاز به خرید قالب و ماژول دارید.
- نبود منابع آموزشی کافی برای کار با سیستم.
- نیاز به استخدام پشتیبان و متخصص برنامهنویس برای توسعه آن.
- قیمتهای بالای افزونه و قالب از مرجع رسمی پرستاشاپ.
برای داشتن یک قالب حرفهای(آماده) در فروشگاه اینترنتی خود که ظاهری مناسب و کاربرپسند داشته باشد، حداقل مبلغی بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان باید بپردازید.
۳– فروشگاهساز جوملا
فروشگاهساز جوملا نیز مشابه وردپرس است، با این تفاوت که از پلاگین اختصاصی برای ساخت فروشگاه اینترنتی توسط آن استفاده شده است.
برای ساخت سایت فروشگاهی با استفاده از جوملا هم دقیقا همان محدودیتهای موجود در فروشگاهساز ووکامرس وجود دارد و برای توسعه و استفاده از پشتیبانی آن نیازمند استخدام پشتیبان و برنامهنویس و صرف هزینههای بالایی هستید.