عامل اصلی یا مهم ترین فاکتور موجود در کلاله ی زعفران کروسین است که پدید آورنده یزنگ زعفران محسوب می شود. از طرف دیگر می توان به کارتنوئیدها اشاره کرد که رنگ دانه های محلول در چربی اندک زعفران هستند.
گفته شد که رنگ زعفران در یونان قدیم به رنگ سلطنتی مشهور بوده است، اکنون نیز یکی از کاربردهای زعفران، استفاده از رنگ چشم نواز و درخشان کلاله در رنگ آمیزی نخ مورد استفاده در بافت پارچه ای لطیف و گران قیمت است. حقیقت اینکه به دلیل گرانی زعفران نمی توان از این ماده ی رنگ کننده برای حجم زیاد استفاده کرد. البته محدودیتی در کار نیست و علت این نتوانستن نگاه به قیمت تمام شده پارچه است. اگر توجیهی از نظر اقتصادی وجود داشته باشد، می توان در مقیاس های وسیع از رنگ زعفران استفاده کرد.
درحال حاضر رنگ زعفران هنگامی بکار می رود که بخواهند پارچه ی ابریشمی را به طرحها و نقش های هنرمندانه ای تزیین کنند. به دلیل ارزش آشکار پارچه ابریشمی، نمی توان به آسانی رنگ دیگری را جایگزین زعفران کرد. دلیل این کار تنها رنگ زیبای زعفران نیست بلکه علاوه بر آن خاصیت گند زدایی زعفران نیز مدنظر است. تنها ارزش زعفران با ارزش پارچه ی ابریشمی قابل قیاس است و این اطمینان وجود دارد که علاوه بر دست یابی به پارچه ای خوش رنگ، هر گونه زمینه ی کپک و قارچ و فساد پارچه از بین می رود.
در کنار استفاده از زعفران در نساجی می توان به رنگ آمیزی پودهای قالی اشاره کرد. در ترکیه نیز مانند بخش هایی از ایران برای بافت قالی های قیمتی و غالباً هنری محض، از تار و پود مخصوص استفاده می کنند.رنگ زعفران یکی از چندین عاملی است که در نهایت ایجاد کننده ی ارزش نهایی فرش دست بافت می شود.
زعفران گیاهی است که هم رنگ ارغوانی و متمایل به سرخی را می توان از آن گرفت و هم رنگ زرد را. جالب این است که ترکیب رنگ ارغوانی و یا قرمز و مشتقات آن در کنار رنگ زرد حاصل از زعفران، ترکیب چشم نوازی پدید می آورد تا همین نقطه زعفران در تولید رنگ مورد نیاز در نساجی، گیاهی دو جانبه است، رنگ قرمز و رنگ زرد.
هنرمندان قالی باف با استفاده از تراکم هر یک از این دو رن، به ترکیب های بسیاری دست می یابند. نکته ی جالب این است که خصوصیت نشاط انگیزی زعفران، چنان در بوی گیاه- بخصوص کلاله – تنیده شده است که بافنده های نشسته پشت دار قالی یا قاب پارچه بافی، همواره از کارخود احساس شعف می کنند.