26 آبان 1399

فروش محصولات کشاورزی در بازارچه های اینترنتی اشتراکی

در کشور ما ایران در حال حاضر هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است و هنوز هم با اینکه رقم خرید های اینترنتی از بهترین فروشگاه های اینترنتی در سال های اخیر افزایش بسیار زیادی داشته است، اما متخصصان حوزه ی کسب و کار اینترنتی بر این باورند که هنوز هم در بازار ایران فرصت های بسیار زیاد و کشف نشده ای برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین موفق وجود دارد.

فروش در بازارچه‌های اینترنتی تخصصی کشاورزی، فرصتی مناسب برای فروش محصولات کشاورزی است که به فروشندگان در اقصی‌نقاط کشور اجازه می دهد بدون صرف هزینه و وقت برای ایجاد فروشگاه اینترنتی برای خود، کالاهای خود را به خریداران عرضه نمایند. در این سامانه، بازارچه های متعددی در زمینه فروش هر یک از محصولات کشاورزی موضوع فعالیت سامانه آمده است که با عضویت در سامانه می توانید به آنها مراجعه کنید.

اما پیش از انتخاب و عرضه کالا در این بازارچه‌ها، لازم است با مشخصات یک فروشگاه خوب اینترنتی آشنا شویم.

 

فروشگاه اینترنتی چیست؟

به سایت ها و شرکت هایی که کالاها یا خدمات را به صورت آنلاین و در فضای اینترنت به فروش می رسانند، فروشگاه اینترنتی می گویند.

ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی قابل اعتماد چیست؟

فروشگاه های اینترنتی هر کدام ویژگی های مثبت و منفی خود را دارند، و شاید یکی از دلایلی که اشخاص تمامی خرید های خود را تنها از یک فروشگاه اینترنتی انجام نمی دهند همین موضوع باشد. در ابتدای این مقاله می خواهیم ویژگی های بهترین فروشگاه اینترنتی و یک فروشگاه آنلاین خوب و معتبر را عنوان کنیم تا در ابتدا بدانیم که بهترین فروشگاه اینترنتی باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

لازم است بدانید که یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی که هر فروشگاه اینترنتی باید آن را داشته باشد این است که باید تجربه کاربری خوب و دلپذیری داشته باشد به این معنی که کاربری که از سایت بازدید می کند حتی اگر خریدی هم انجام ندهد اما حس خوبی را تجربه کند.

رابط کاربری

رابط کاربری یا همان UI (به انگلیسی: User Interface) (به اختصار UI) از اصلی ترین فاکتورهای هر سایت برای جذب مخاطب است. رابط کاربری تنها فاکتوری است که کاربر بعد از ورود به سایت با آن در ارتباط است. رابط کاربری یا ظاهر یک فروشگاه آنلاین باید به قدری جذاب و حرفه ای طراحی شده باشد که کاربر حتی اگر قصد خرید ندارد برای سرگرمی هم که شده سری به فروشگاه بزند و این یعنی داشتن یک برگ برنده نسبت به رقبا.

ظاهر یک سایت که شامل :

  • رنگ بندی سایت
  • مکان قرار گیری المان های سایت
  • فونت های سایت
  • تصاویر استفاده شده درسایت
  • دسته بندی محصولات
  • و …

است باید به حرفه ای ترین شکل ممکن در کنار یکدیگر یک رابط کاربری حرفه ای را تشکیل دهند.

تجربه کاربری

تجربه کاربری هم مانند رابط کاربری یکی از مهمترین موارد در طراحی سایت های فروشگاهی است و باید به صورت اصولی و حرفه ای طراحی شود. اگر بخواهم به صورت ساده تجربه کاربری را بیان کنم باید بگم که تجربه کاربری به محض ورود کاربر به سایت شروع می شود کاربر باید به راحتی بتواند در سایت محصول مورد نیاز خود را پیدا کند و در کوتاه ترین زمان ممکن با حداقل مراحل سفارش خود را بدون معطلی ثبت کند و در مواردی حتی خودش متوجه نشود که چه زمانی مراحل خریدش انجام شد! به این میگن یک تجربه کاربری حرفه ای و اصولی . تجربه کاربری در یک جمله یعنی کاربر بعد از خروج از سایت احساس رضایت داشته باشد.

مراحل خرید

فرایند خرید در یک فروشگاه اینترنتی بسیار حائز اهمیت است از آن جهت که اگر مراحل خرید در یک سایتی آنقدر پیچیده و با مراحل بالا باشد در هر مرحله ممکن است کاربر از خرید خود صرف نظر کند و فروشگاه روزانه کلی سفارش را به خاطر همین موضوع از دست بدهد و در مقابل اگر فرآیند ثبت سفارش در یک فروشگاه اینترنتی ساده باشد و یا تنها در یک مرحله بتوان یک ثبت سفارش انجام داد آن فروشگاه به صورت چشم گیری افزایش فروش خواهد داشت. مراحل خرید در یک فروشگاه آنلاین یکی از مراحل طراحی تجربه کاربری است که در بالا به اهمیت آن اشاره کردیم.

امکان جست و جوی پیشرفته و سریع

اگر شما بخواهید یک محصولی که به آن نیاز دارید را از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید اولین کاری که معمولا انجام می دهید جستجوی نام محصول در بخش سرچ سایت است و اگر بخش جستجوی سایت به درستی کار نکند یا سرعت پایینی داشته باشد تعداد زیادی از مشتریان خود را به همین دلیل از دست خواهد داد پس بخش سرچ فروشگاه باید کاملا حرفه ای و سریع کار کند تا کاربر بتواند محصولات مورد نیاز خود را خیلی راحت و سریع پیدا کند و خریدش را انجام دهد. همچنین جستجوی سایت باید بر اساس فیلتر های مختلفی باشد به عنوان مثال فیلتر های قیمت، برند یا رنگ و … می تواند در جستجوی حرفه ای به کاربر کمک کند.

دسته بندی حرفه ای محصولات

یکی دیگر از ویژگی های یک فروشگاه اینترنتی خوب داشتن دسته بندی حرفه ای و اصولی در سایت است و این مورد هم در پیدا کردن محصول مورد نیاز مشتری می تواند خیلی کمک کند. دسته بندی محصولات در یک فروشگاه آنلاین باید کاملا اصولی باشد که هر محصول را با هر مدل، رنگ، اندازه و … بتوان به راحتی در دسته بندی سایت پیدا کرد.

گارانتی بازگشت وجه و مرجوعی کالا

فروشگاه اینترنتی که می خواهد اعتماد کاربران خود را جلب کند باید گارانتی بازگشت وجه و همچنین مرجوعی محصول را به کار بگیرد در غیر این صورت کاربران خیلی سخت به همچین سایتی اعتماد خواهند کرد. البته هستند سایت هایی که گارانتی بازگشت وجه ۷ روزه را در سایت خود قرار داده اند اما زمانی که به باید به آن عمل کنند با هزار جور بهانه تراشی از زیر آن شانه خالی می کنند. پیشنهاد می کنیم برای اینکه به دام اینچنین سایت ها نیافتید چک کنید که آیا به صورت کاملا واضح قوانین مربوط به مرجوع شدن محصول و گارانتی بازگشت وجه را هنگام خرید یا در صفحه ای مجزا در سایت به صورت کامل بیان کرده اند یا خیر ، اگر بیان نکرده بودند به خرید از آن سایت پیشنهاد نمی شود.

ارائه تخفیف ها و فرصت های ویژه

چه کسی از تخفیف بدش می آید؟ مسلما همه ما دوست داریم محصولات مورد نیازمان را با قیمت مناسب و با تخفیف های ویژه خریداری کنیم. یک فروشگاه اینترنتی خوب باید به صورت روزانه ، هفتگی ، ماهانه و دوره ای تخفیفاتی ویژه را برای مشتریان خود تدارک ببیند. حتی تخفیف هایی برای ثبت اولین سفارش می تواند حداقل یک سفارش را از کاربری که هنوز هیچ سفارشی ثبت نکرده کلی فروش سایت را افزایش دهد. ایده های زیادی برای ارائه تخفیفات مختلف در زمان های گوناگون وجود دارد که باعث افزایش چشم گیر فروش می شود، بنابراین یک فروشگاه آنلاین خوب از ابزار تخفیف برای افزایش فروش خود استفاده می کند.

ارسال به موقع و سریع سفارشات

قطعا هر شخص بعد از ثبت سفارش برای دریافت محصول لحظه شماری می کند و اگر محصول مورد نظرش به هر دلیلی در زمان قول داده شده در سایت به دستش نرسد خیلی شاکی خواهد شد و احتمال اینکه دیگر از آن فروشگاه اینترنتی خرید نکند زیاد خواهد بود. یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کسب و کار های اینترنتی عمل به قولی است که می دهید یعنی اگر در سایت خود قول می دهید که کالا را  در عرض ۲۴ ساعت به دست مشتری می رسانید باید در عرض ۲۰ ساعت به دستش برسد اگر این کار را کردید در کارتان خیلی زود موفق خواهید شد ولی اگر به جای ۲۴ ساعت در عرض ۲۵ ساعت به دستش برسد از شما نا امید خواهد شد و در خرید های بعدی خیلی محتاطانه عمل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *